Jom Kenali Virus-Virus Komputer


Serangan virus tidak kepada diri manusia sahaja, malah ia juga mampu menyerang alat teknologi milik kita. Contohnya seperti komputer. Kali ni edy nak kongsi dengan korang ilmu pengetahuan untuk kita kenal apakah itu virus komputer dan jenis-jenisnya. Jom kita baca sama-sama.

Virus didefinisikan sebagai suatu aplikasi yang dapat mereplikasi diri dalam suatu rangkaian komputer.

Hampir 95% virus komputer berasaskan sistem operasi Windows. Selebihnya menyerang Linux, GNU, Mac, FreeBSD, OS / 2 IBM dan Sun Mycro System "

Beberapa kategori virus berdasarkan cara kerjanya:
  1. Trojan
  2. Virus ini mengambil data pada komputer yang diinfeksinya dan mngirimkannya ada si pembuat trojan tersebut.
  3. Backdoor
    Sebenarnya ini adalah program khas yang dibuat oleh pemaju sebuah software yang fungsinya untuk memudahkan pengaturcara tersebut memasuki program buatannya seandainya ia mahu memperbaiki program buatannya tersebut.Namun teknik ini digunakan oleh pihak yang tidak bertanggung jawab untuk menembusi rangkaian komputer mangsa dan mengambil data - datanya.Umumnya Backdoor ini berbentuk "fail yang baik - baik" saja seperti program game misalnya.
  4. Worm
    Virus jenis ini menduplikasikan diri / memperbanyak diri secara automatik pada hard disk, shingga kapasiti memory bebas hard disk berkurang kerana terpakai untuk file virus ini. Umumnya worm Tidak bersifat merosak, namun serangannya dapat melambatkan prestasi komputer kerana memory RAM digunakan secara berterusan untuk mencopy file virus dan membahayakan bagi mail  server .
  5. Macro
    Virus yang dibuat dengan menggunakan kemudahan pemprograman mouler pada suatu program aplikasi seperti Ms. Word, Ms. Excel dan Corel World Perfect. Bahaya yang ditimbulkan hampir sama dengan virus lain.
  6. Rogue
    Si virus "penipu". Viirus ini meniru program  antivirus  dan memaparkan aktiviti layaknya antivirusnormal. Virus ini memberika amaran palsu adanya virus pada pc. Tujuannya agar pengguna pc tersebut membeli dan mengaktivasi peogram antivirus palsu tersebut. Bahaya rogue lain adalah dapat membuka celah keamanan dalam pc untuk mendatangkan virus! Pada perkembangannya, teknik pemalsuan ini juga digunakan pada program - program aklerasi dan pembaikan pc semacam tune up utility yang disebut dengan istilah Scam.
  7. Rootkit
    Virus yang bekerja menyerupai sistem komputer.
  8. Polymophic
    Virus yang suka berubah - ubah diri agar tidak mudah dikesan. Seringnya menyamarkan diri dengan menyerupai program - program yang mirip dengan program yang ada pada komputer yang diinfeksinya.
  9. Metamorphic
    Mirip dengan polymorphic, virus ini juga suka mengubah - ubah dirinya.Hanya saja ia lebih khusus iaitu mengubah codec pada fail induk sehingga sukar untuk dikesan.
  10. Spyware
    Program mata - mata, umumnya untuk memata - matai pc yang sudah dijangkiti virus yang disertainya.

[ sumber ]

1 orang dah puas hati:

Farah Deeb said...

Baru kutau hehe.. selama ni yg tau Trojan & Worm aje!
My latest Entry :)
Saya dah jumpa beliau!!! Hoyeh!