Kenyataan Hudud Dr. Asri Dipersoalkan Abby Abadi Di Twitter


Baru-baru ini, Abby Abadi semakin lantang bersuara lebih-lebih lagi menerusi ruangan sosial terkemuka Malaysia, iaitu Twitter. Yang terbaru edy terbaca ialah Dr Asri, bekas mufti Perlis ada membuat kenyataan berkenaan hudud di Twitternya. 


Inilah kenyataan yang ditulis oleh Dr. Asri di Twitternya:



Rasa begitu tertarik dengan tulisan Dr. Asri, Abby Abadi pun membalas tweet tersebut dengan jawapan di bawah:



Selepas itu, Dr. Asri membalas tweet Abby Abadi itu dengan kata-kata yang agak pedas seperti di bawah:



Dan selepas membaca jawapan daripada Dr. Asri, Abby Abadi lantas membuat kenyataan maaf dan sempat mengatakan bahawa dia tidak pernah berceramah dan hanya berkongsi sahaja.





Edy berpendapat jika kita tidak arif dan kurang keyakinan dalam sesuatu perkara, lebih baik diamkan diri daripada menjatuhkan air muka sendiri. Ibarat meludah ke langit. Faedah tiada, malu menimpa. 

4 orang dah puas hati:

Izwa Kamaruddin said...

malu nyer...

Anonymous said...

Kimi komen ni:-

Kimi sebenarnya sayang kepada Dr. Maza dan suka dgn ulasan dia sekaligus suka dengan cara dia bertarbiyah. Walau bagaimanapun kimi setuju atas ulasan yang diberikan oleh Abby. Sememangnya begitulah hudud dicipta untuk orang beriman dan dirinya Islam. Tidaklah menjadi satu kewajiban bagi yang bukan Islam untuk menerimanya. Saya teringat kata Wali Allah berketurunan nabi Muhammad s.a.w. Dunia bagi orang Islam adalah neraka sedangkan Dunia bagi orang bukan Islam adalah syurga. Tidaklah menjadi di akhirat nanti buat orang Islam melainkan syurga dan neraka buat orang bukan Islam.

Anonymous said...

"sseorg yg kembali kpd agama n djemput ceramah x bererti dia tlh benar2 faham Islam"

ini bahasa kiasan. ayat biasa mudah faham ialah:

"kau baru jer kembali pd jalan Islam, belum paham benar2 tentang Islam. Duduk tepi-tepi. Aku ada ijazah kedoktoran dlm Islam. kau apa ader?"

Ilmu seperti harta. Sebagaimana hati manusia boleh ujub, dan sombong dgn harta yg banyak, manusia juga boleh bersikap demikian dgn ilmu yg tinggi.

Izrail dan Zabaniah tak gerun sikit pun dgn Ijazah Kedoktoran.

Allah mengadili manusia mengikut apa yg dikerjakan, bukan mengikut tinggi mana ilmu.

Anonymous said...

sye rase Dr.mza nk kite berfikir.adakah adil hukum Allah ini..jwpn nye ADIL.sbb nye;sy pn xtaw.sy bkn alim ulamak dan ustaz.tp sy yakin 101% yg hukum Allah itu adil.berhujah lh dengan ilmu,klu xde ilmu,baek diam j