50 Kata Laluan Yang Sering Diguna Pakai


Adakah korang tahu bahawa password antara tersenarai password yang sering diguna pakai? Hehehe. Kali ini edy nak berkongsi dengan korang semua satu info yang terbaik lagi bermanfaat untuk korang baca pada petang ini. Info mengenai 50 kata laluan atau bahasa omputehnya ialah password yang sering diguna pakai. Jom kita baca sama-sama.



Satu kumpulan hacker yang terkemuka iaitu The Gnosis pernah melancarkan serangan hacker berprofil tinggi pada rangkaian yang paling popular di dunia blog. Mereka mendakwa bahawa telah hack 1,3 juta password pengguna, 188,279 telah ditunjukkan kepada orang ramai. Ini adalah 50 password popular yg terlalu “lemah”. 

Korang telitilah carta kat atas tu. Pengguna paling gemar pakai password 123456. Penggunaan password yang tak selamat camtu boleh mengundang risiko kepada pemiliknya. Tak tau la sama ada diorang memang suka nombor tu atau diorang memang taktau pasal keselamatan dalam internet. Kalo hacker tu jenis baik macam Rilekscrew takpela sebab diorang ni hanya nk test-test je, kalau yg jahat-jahat tu habislah. Kemungkinan diorang akan guna akaun korang untuk wat jahat…

Untuk mengelakkan blog atau laman web sosial anda seperti facebook korang kena hack, jgn la pakai password yg mudah-mudah. Pakailah password yang “strong”. Strong maksudnya password korang tu adalah gabungan huruf dan nombor. Contohnya akudan375, nak hack password yg guna gabungan huruf dan nombor lebih susah. Jadi sebelum ni kalau korang tak hirau sangat pasal password, berhati-hatilah selepas baca entri ini okey. 

Perkongsian ini edy kongsikan daripada blogger otai yang edy kagumi iaitu Nizarazu. Harap boleh jadikan panduan untuk korang semua, okey. 

0 orang dah puas hati: