Sejarah Perkakas Bernama Seterika


Seterika adalah perkakas rumah yang sentiasa digunakan dalam kehidupan seharian. Hingga kini pelbagai jenis bentuk dan rua seterika telah dihasilkan di serata dunia. Namun, setiap hari korang menggunakan seterika, adakah korang tahu sejarah mengenai seterika? Kompom tak tahu, kan? Samalah dengan edy. Jadi, kali ni kita berkongsi ilmu pengetahuan bersama-sama mengenai sejarah seterika. Jom baca sama-sama.



Sejarah Seterika Tempoh Sebelum Masehi
Seterika dipercayai mula dikenali dan digunakan orang sejak 400 SM oleh bangsa Yunani. Saat itu, seterika digunakan untuk membuat lipatan-lipatan menegak pada pakaian-pakaian kebesaran yang akan digunakan untuk melakukan upacara atau ritual tertentu.

Bangsa Romawi juga tercatat pernah menggunakan seterika yang bentuknya sudah menyerupai seterika moden seperti sekarang. Seterika yang digunakan oleh bangsa Rom saat itu dinamakan prelum. Jenis seterika ini menggunakan teknik pressing (tekanan), sehingga banyak orang yang menyebutnya mirip dengan alat pembuat wain (winepress).

Berdasarkan rekod lain, seterika juga dikenali dan digunakan oleh bangsa China sekitar abad ke-1 SM. Seterika ini berupa pot logam yang boleh diisi dengan bara api (arang membara). 

Sejarah Seterika pada Tempoh Masehi
Seiring dengan berjalannya waktu, seterika juga terus mengalami perkembangan.Berikut ini urutan perkembangan seterika tempoh tahun Masihi hingga sekarang.

* Awal abad ke-17 orang menggunakan seterika yang dikenal dengan sebutan sadiron.
Seterika jenis ini berbentuk potongan logam yang tebal dengan permukaan rata dan diberi pegangan.
Pada tempoh ini, seterika kemudian disempurnakan menjadi kotak logam bergagang yang boleh diberi bara api.
* Akhir abad ke-19 hingga awal abad ke-20 ditemui seterika cetak (cast iron).
* Tahun 1800 ditemui seterika gas (gas iron).
* Tahun 1800-an ditemui seterika elektrik.




Siapakah Orang yang Berperan Menemukan Seterika?
Pada dasarnya, penemu "seterika kuno" tidak dapat ditentukan secara pasti kerana belum ada bukti sejarah yang menerangkannya.  Akan tetapi, banyak orang yang mempercayai kalau seterika elektrik ditemui oleh Henry W. Seely pada 1882.

Seterika elektrik yang ditemui oleh Henry tersebut berupa seterika elektrik rata yang masih mempunyai beberapa kelemahan, di antaranya lama untuk panas, tetapi sangat cepat sejuk.  Oleh kerana itu, beberapa saintis selepas Henry cuba melakukan penambahbaikan-penambahbaikan terhadap teknologi seterika elektrik.

Adapun saintis-saintis tersebut antara lain sebagai berikut.

* Crompton dan beberapa rakannya di syarikat General Electrics mencari seterika elektrik bergagang pada 1892.
* Earl Richardson dan Joseph Meyers melakukan penambahbaikan terhadap seterika elektrik, sehingga pada 1926 ditemui seterika wap.

Saat ini, teknologi seterika elektrik mengalami perkembangan yang pesat, sehingga saat ini di pasaran, seterika elektrik terdapat dalam pelbagai variasi dan automasi yang boleh memanjakan kita.

[ sumber ]

0 orang dah puas hati: