Bahan-Bahan Yang Terkandung Dalam Air Mani


Korang tau tak sebenarnya dalam air mani terkandung 16 jenis bahan kimia yang berguna untuk tubuh badan kita, yang kita langsung tak tahu? Okey, kali ni edy nak kongsi dengan korang apakah 16 bahan kimia yang ada dalam air mani okey. 



Kat bawah ni edy sediakan senarainya dan keterangan sekali. Korang bacalah kat bawah ni okey. Enjoy. 


1. Calcium
berguna untuk tulang dan gigi bahkan untuk menjaga fungsi otot dan saraf.

2. Citric Acid
Berguna untuk mencegah penggumpalan darah dalam tubuh

3. Creatine
Berguna untuk menambah tenaga dan pembentukan otot dan juga dapat berfungsi sebagai pembakar lemak dalam tubuh

4. Ergothioneine
Berfungsi sebagai pelindungan kulit dari kerosakan DNA

5. Fructose

Dapat berfungsi sebagai pencernaan gula dalam tubuh yang sangat 
bermanfaat sebagai pencegah penyakit diabetes. 

6. Glutathione

Komposisi kimia ini sangat berguna sebagai pencegah kanker, mencegah penggumpalan darah sewaktu operasi 

7. Inositol
Berfungsi mencegah kerosakan pada rambut

8. Lactic Acid
Berfungsi sebagai bahan untuk luka terbakar dan luka pembedahan

9. Lipid
Berfungsi sebagai pembakar lemak

10.Pyruvic Acid
Berfungsi sebagai penyuburan

11.Sorbitol
Dipergunakan oleh ahli farmasi sebagai bahan untuk mengatasi sembelit

12.Urea
Berfungsi untuk mengeluarkan nitrogen yang berlebih dalam tubuh

13.Uric Acid
Berguna sebagai pencegah penyakit diabetes tetapi kebanyakan 

14.Sulfur
Berguna untuk menghaluskan kulit.

15.Vitamin B12
Sebagai penambah stamina

16.Zinc
Berguna sebagai ubat jerawat 



Kandungan kimia …………..( Dalam mg/100 ml )
Ammonia ……………………………2
Ascoric Acid ……………………..12,8
Ash …………………………………..9,9 %
Calcium ……………………………25
Carbon Dioxide …………..54 ml/100 ml
Chloride …………………………155
Cholesterol ………………………80
Citric Acid ……………………….376
Creatine …………………………..20
Ergothioneine ………………..Trace
Fructose ………………………..224
Glutathione ………………………30
Glycerylphorylcholine ………54-90
Inositol ……………………………..50,57
Lactic Acid ………………………..35
Magnesium ……………………….14
Nitrogen, nonprotein(total) …913
Phosphorus,acid-soluble …….57
Inorganic ………………………….11
Lipid ………………………………….6
Total (lipid) ………………………112
Phosphorylcholine ………….250-380
Potassium …………………………89
Pyruvic Acid ………………………29
Sodium ……………………………281
Sorbitol ……………………………..10
Vitamin B 12 ……………….300-600 ppg
Sulfur …………………………3 % (of ash)
Urea …………………………………72
Uric Acid ……………………………..6
Zinc ………………………………….14
Copper ………………………0,006-0,024



Dah tau kan, apa kandungan dalam air mani, tapi masih ada jugak mereka-mereka yang suka membazirkannya secara sengaja. hehehe. 


2 orang dah puas hati:

Chenta Eyfa Najibrz said...

hahaha..gud info..tpi eeee..x smpai ati nak tgok ar.

sally said...

air mani juga amat berkesan untuk sesiapa yang nak kelihatan awet muda..jangan dibazirkan PERCUMA aje manfaatkan sebaiknya.